ANTIINFLAMMATORISK KOST (AIP) – onlinekurs & gruppcoaching

För dig med inflammation, magbesvär, allergi eller autoimmun sjukdom

Antiinflammatorisk kost (AIP) är ett utbildningsprogram online där du under åtta veckor får den kunskap och det stöd du behöver för att transformera din hälsa med hjälp av antiinflammatorisk autoimmun kost (AIP). Genom videoföreläsningar lär du dig hur maten du äter påverkar ditt immunförsvar. Du får veta hur du ska göra för att läka en läckande tarm och samtidigt uppleva hur en bättre maghälsa känns i din kropp. Alla steg tar du tillsammans med en stödjande grupp av andra deltagare och landets främsta experter på AIP. Föreläsningar på kursplattformen, onlinemöten (live), facebookgrupp, nedladdningsbara dokument och andra resurser kommer att ge dig den kunskap och det stöd som du behöver.

NÄSTA KURSSTART 2021

8 veckor onlinekurs och gruppcoaching

Har du frågor om kursen kontakta info@paleoteket.se

Videoföreläsningar

Du får djup kunskap kring hur maten påverkar ditt immunförsvar, vilket gör att du känner dig tryggare med dina matval och undviker misstag.
Föreläsare: Karl Hultén

Seminarier online

Vi möts i tre seminarier online (live), vilket ger dig möjlighet att ställa frågor och ta del av de andra deltagarnas utmaningar och erfarenheter.

Stöd genom processen

Stöd för varaktig förändring genom en sluten Facebook-grupp som ger ovärderligt socialt stöd. Du kan också ställa frågor till kursledarna.

Bli din egen hälsodetektiv

Du lär dig en metod för hur du blir din egen hälsodetektiv – ett beprövat system för att kartlägga maten du äter tillsammans med din totala symtombild.

Ställ om i din egen takt

Utbildningen är utformad så att du kan välja att antingen göra omställningen till AIP stegvis enligt ett visst schema eller ställa om till AIP från dag ett.

Individanpassning

AIP (autoimmun kost) är en startpunkt, men inte en slutpunkt. Du lär dig om återintroduktion av livsmedel, som hjälper dig att, när tiden är mogen, bredda kosten och landa i en individanpassad antiinflammatorsk kost.

VI ÄR DINA KURSLEDARE

Karl Hultén, biomedicinare

Karl har en medicine magisterexamen i biomedicin och fördjupar sig gärna i den senaste forskningen om mat, livsstil och hälsa. Karl har hjälpt tusentals människor med kroniska sjukdomar att återvinna hälsan genom föreläsningar, utbildningar, podcast och individuella konsultationer. Han är medförfattare till fem böcker: Autoimmun handbok., Kokbok för sköldkörteln, Autoimmun kokbok och Mat och symtomdagbok och Hjärnhälsa. Det är Karl som håller i kursens föreläsningar.

Anna-Maria Norman, hälsocoach

Anna-Maria är certifierad kost- och hälsocoach och har en magisterexamen i statsvetenskap och sociologi. I dag är hon även producent för podcasten, redaktör för Paleotekets böcker och hjälper klienter att ta tillbaka sin hälsa vid Paleotekets hälsomottagning. Hon är medförfattare till Autoimmun handbok och Mat och symtomdagbok. Anna-Maria är den som håller kontinuerlig kontakt med deltagarna i facebook-gruppen.

VAD ÄR ANTIINFLAMMATORISK AUTOIMMUN KOST (AIP)?

Antiinflammatorisk autoimmun kost (eller ”AIP” från ordet autoimmunt protokoll) är en immunvänlig och allergenreducerad kost som syftar till att minska symtomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation. För att åstadkomma detta fokuserar AIP på att främja immunförsvarets normala reglering. Kostupplägget är en variant av paleokost eller ”stenålderskost”. Kosten är fri från spannmål, mejeriprodukter, socker, tillsatser samt vanliga allergener som ägg, nötter och frön samt från livsmedel som kan irritera immunförsvaret i övrigt. Efter 30-90 dagar med AIP är det dags för återintroduktioner, där du på ett strukturerat sätt för tillbaka ett livsmedel i taget och slutligen landar i en individanpassad kost.  Läs mer om AIP här.

 

Testimonials

TRE DELTAGARE BERÄTTAR...

Kursen har gett mig fördjupad kunskap kring AIP-kost samt vad olika livsmedel har för påverkan på våra kroppar. Det har varit en aha-upplevelse. Jag har fått många nya verktyg som jag kommer att ta med mig på min fortsatta resa mot läkning och välmående. Kursen har varit mycket enkel att följa och mina vinster hittills är mindre värk i kroppen samt en mage som har blivit betydligt lugnare.

Anna, 44 år

Har Diagnostiserad Sjögrens syndrom 2015, ME/CFS samt POTS 2018.​

Detta är en lättillgänglig och väldisponerad kurs. Jag har lärt mig mycket om orsakerna till inflammation och blivit mycket mera medveten om vilka livsmedel som är bra och varför och vilka man skall undvika. Dessutom har jag lärt mig göra nya maträtter, en del riktigt goda. Jag tycker om kursledarnas anspråkslösa sätt att informera, djupt imponerad av Karls kunskaper och förmåga att förklara komplicerade saker på ett enkelt sätt.

Kurt, 74 år

har Hashimotos

Jag såg fram emot kursen med rädsla. Att ta det sista steget till AIP kändes så stort. Men det har inte alls varit så svårt som jag trodde. Jag har fått mycket kunskap från er ledare och inte minst viktigt så tycker jag det är att ni förmedlat en positiv attityd. Tidigare har jag haft AIP-kokböcker, men mycket har känts oöverstigligt, men nu med inspiration från kursen och gruppen har det lossnat. Matdagboken har gett en bra överblick, tex fått mig att inse att jag ska prioritera återhämtning mer framöver. Efter två månader med autoimmun kost var alla symtom med svullna knän och höftproblem mm borta.

Lena, 59 år

63 år, har haft svullna knän och höftproblem (varit under utredning för RA eller Psoriasis artrit)

OM KURSEN

Antiinflammatorisk kost (AIP) är ett utbildnings- och stödprogram online för dig som vill återvinna din hälsa med hjälp av kost och livsstil. Vi tar i och med detta kostrådgivning till nästa nivå – med successivt kunskapsbygge får du ökad motivation att genomföra den praktiska kostförändringen. Detta ingår i kursen:

Föreläsningar och informativa texter: Den viktigaste informationen presenterat på ett lättförståeligt sätt och praktiska råd genom hela processen. Varje vecka öppnas en ny kursmodul. Totalt får du ta del av 20 föreläsningar under kursen (varje föreläsning är 5-15 minuter). Föreläsningarna varvas med informativa texter. Texter, ljudfiler och föreläsningspresentationer går att ladda ner och spara.

Seminarier online: Vi kommer att ha tre webinar där du träffar kursledarna och de andra deltagarna. Seminarierna sker kl 12-13 följande tisdagar: 22/9, 6/10, 20/10 och 10/11. Kan du inte delta kan de se en inspelad version i efterhand.

Medlemskap i en sluten facebook-grupp: Dela dina erfarenheter med andra som gör samma resa. Här har du möjlighet att dela dina erfarenheter med andra kursdeltagare, i ett tryggt rum. Deltagandet där är frivilligt och inte en förutsättning för att delta i kursen. Facebook-gruppen ger ovärderligt socialt stöd och uppstår det frågor längs vägen har du möjlighet att ställa frågor till kursledarna.

Svar på dina frågor: Kursledarna finns tillgängliga i gruppen vid avsatta tider varje vecka och svarar de på de frågor som kan ha dykt upp.

Nedladdningsbara resurser: Skriv ut dokumenten och ha dem som stöd

AIP-recept: I kursen ingår ett recept-häfte med AIP-recept. Har du individuella överkänsligheter kan vi via mejl diskutera oss fram till anpassningar innan kursstart. Vill du fler recept än de som ingår i kursen hänvisar vi till våra egna kokböcker samt dessa boktips.

Kurslitteratur: Både Autoimmun handbok och Mat- och symtomdagbok (Paleoteket 2019) ingår – värde 540 kronor.

* Ångerrätt: 14 dagars ångerrätt på onlinekursen. Detta gäller dock inte böckerna. Vid återköp 14 dagar efter köp återbetalas kurspriset minus värdet av böckerna (540 kronor).

KURSEN VECKA FÖR VECKA

Introduktionsföreläsning om AIP, maghälsa, immunförsvar, som lägger en grund för att förstå hur kosten påverkar din hälsa.

I övriga föreläsningar fördjupar vi oss i följande livsmedelsgrupper: processade livsmedel med tillsatser, inflammationsskapande fetter, socker, sötningsmedel och alkohol?

Du väljer om du ska göra en snabb eller stegvis omställning till AIP (enligt ett schema som presenteras i kursen, som också följer föreläsningarnas teman).

Gör du en stegvis omställning till AIP? Då är fokus att laga mat från grunden och att utesluta de livsmedel vi gått igenom. Inkludera hälsosamma fetter. Påbörja utfasning av kaffe.

Gör du en snabb omställning till AIP? Du börjar med AIP denna vecka.

Online-seminarium: Vi presenterar oss för varandra och ni delar med er av era våra målsättningar med kursen.

Vi går igenom spannmål, pseudospannmål och baljväxter. Du som gör en stegvis omställning till AIP utesluter dessa livsmedel. Kolhydrater kommer nu från rotfrukter, grönsaker och frukt.

Vi går igenom fördelar och nackdelar med mejeriprodukter samt varför det är viktigt för immunförsvaret med näringsrika proteinkällor som fisk, skaldjur, kött, inälvsmat och fågel.

Du som gör en stegvis omställning utesluter de livsmedel vi gått igenom och äter nu en paleokost (stenålderskost).

Vi fördjupar oss i potatisväxter (tomat, potatis, chili), ägg, nötter och frön och kaffe. 

Stegvis omställning: Nu äter du enligt AIP.

Snabb omställning: Nu har du ätit aip i fyra veckor. 

Kaffe försöker vi nu se till att fasa ut helt.

Det är nu dags att göra en utvärdering i Mat och symtomdagboken för att se hur ditt symtomläge har förändrats.

Nu tar vi det lite lugnare med föreläsningar och du får landa i din nya kost.

De teman vi går igenom fokuserar på en läkande livssil, dvs. sömn, återhämtning och rörelse.

Ni kommer att befinna er i olika faser av er läkningsprocess. Vissa av deltagarna kommer vara redo att påbörja återintroduktioner, det villl säga en breddning av kosten, för andra dröjer det lite tills det är dags för återintroduktioner.

I föreläsningarna går vi igenom hur återintroduktioner fungerar och hur du kan tolka din kropps reaktioner.

I det avslutande webinaret bjuder vi in de som testat att återintroducera livsmedel att berätta om erfarenheten och vi hjälper till att tolka kroppens reaktioner. Detta blir användbart även för dig som avvaktar med återintroduktioner ett tag till.

FAQ

Ja varje vecka har vi en frågetråd i facebook-gruppen och då besvarar kursledarna alla dina frågor. Om du inte är med i facebook-gruppen kan du mejla in dina frågor.

Nej, det går bra att genomföra kursen även om du äter mediciner. Dock rekommenderar vi att du informerar din läkare om att du påbörjar en kostomläggning och att du i dialog med läkaren avgör om det kan gå att efter en tid trappa ner på läkemedel.

Nej, AIP är ett antiinflammatorisk kostupplägg som även är lämpligt för dig med inflammation, magbesvär, och allergier.

Ja du kommer att ha tillgång till hela kursen i en månad efter kursens slut och mycket av materialet finns för nedladdning. Föreläsningarna kan du ladda ner som ljudfiler tex.

Såhär ser den stegvisa omställningen till autoimmun kost ut:

Vecka 1: Uteslut processade livsmedel med tillsatser, inflammationsskapande fetter, socker, sötningsmedel och alkohol. Påbörja utfasning av kaffe. Ät mat lagad från grunden. Inkludera hälsosamma fetter.

Vecka 2: Uteslut spannmål, pseudospannmål och baljväxter. Kolhydrater kommer från rotfrukter, grönsaker och frukt.

Vecka 3: Uteslut mejeriprodukter. Vi går igenom näringsrika proteinkällor som fisk, skaldjur, kött, inälvsmat och fågel. Nu äter du en paleokost (stenålderskost).

Vecka 4: Uteslut potatisväxter (tomat, potatis, chili), ägg, nötter och frön. Kaffe har du fasat ut. Nu äter du enligt AIP.

Du som väljer att göra en snabb omställning till AIP utgår helt enkelt från de matlistor och recept som ingår i kursen och börjar laga mat enligt AIP från dag 1. Det som sker successivt under kursens första veckor är kunskapsbygget och det följer stegen under den stegvisa omställningen. 

Ja det går bra. Kursen består till stor del av fördjupande föreläsningar och även du som äter enligt AIP redan kommer troligtvis att uppskatta dessa. Du har också möjlighet att ställa de frågor som har dykt upp längs med vägen.

KURSLITTERATUR

I kursen ingår boken Autoimmun handbok samt skrivhäftet Mat och symtomdagbok, båda skrivna av kursledarna Karl Hultén och Anna-Maria Norman.

Autoimmun handbok är en gedigen fakta- och metodbok om immunhälsa och en antiinflammatorisk autoimmun kost. Repetera avsnitt som presenteras i föreläsningarna under kursens gång eller efter avslutad kurs.

Mat- och symtomdagbok är ett skrivhäfte som inkluderar daglig loggning av mat, symtom och livsstil under totalt 12 veckor + vecko- och månadsavstämning. Bokens struktur hjälper dig att upptäcka hur dina symtom och ditt välbefinnande påverkas av specifika livsmedel.

RECEPT

I kursen ingår ett recept-häfte med grundläggande AIP-recept. Recepten är hämtade från Kokbok för sköldkörteln och Autoimmun kokbok (av Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson, fotograf Denise Vestin) och paleoteket.se/recept.

På bilden: Sötpotatissoppa med lammfärsbullar (Foto: Denise Vestin)

***

Vi vill hjälpa dig att ta tillbaka din hälsa!


NÄSTA KURSSTART 2021

8 veckors onlinekurs och gruppcoaching

Vill du fråga något om kursen? Mejla oss då gärna på info@paleoteket.se