Äta på restaurang?

I början av din omställning till en läkande kost är det enklast att undvika att äta ute för att vara säker på att få bästa möjliga resultat. Med tiden kommer du att bredda kosten och då blir restaurangbesök enklare.

Som tur är blir restauranger alltmer vana vid specialkost och ofta finns en meny utan gluten och mejeriprodukter. Undvik dock pizzerior och snabbmatsställen eftersom de i allmänhet inte tar hänsyn till allergier och överkänslighet på samma sätt.

Kontakta gärna restaurangen i förväg och tala om vad du önskar. Det är lätt att känna sig obekväm när man ska presentera speciella önskemål, men försök att komma över sådana motstånd. Personalen kommer att hjälpa dig. Säg att du är allergisk mot gluten och mejerier (inklusive smör) och bara äter grönsaker, rotfrukter, frukt, kött, fisk, skaldjur och fågel. Fråga om de har något passande på menyn eller studera själv menyn. Se vad de har för råvaror och presentera sedan ett konkret önskemål. Sallader med fisk, skaldjur eller kött vid sidan av brukar gå bra.

Högtider med släkt och familj?

Nedvarvning: Det kanske viktigaste rådet under högtider är att hitta luckor för nedvarvning. Ofta kan helger ge utrymme för att sova ut ordentligt och du kan därför se till att låta helgen blir verkligt återhämtande. Ta pauser från det sociala och gå på en promenad eller bara lägg dig och vila en stund.

Mat: En fördel för dig som följer AIP är att många av de rätter som brukar ingå vid svenska högtider faktiskt går att göra AIP-vänliga. Jul-, påsk- och midsommarbord har ofta separerade rätter som lätt går att anpassa, om du är beredd att kommunicera med den som lagar maten eller laga maten själv.

En annan lösning som många tillämpar är att helt enkelt ta med egen mat. Det kan låta tråkigt, men det är en väldigt pragmatisk lösning. Det gäller bara att våga förklara hur situationen ser ut och sedan lägga upp maten fint på en tallrik och äta den utan att skämmas.

Du kan också ta med en matlåda för säkerhets skull och plocka fram den vid behov. Förbered även en härlig alkoholfri dryck som alla kan ta av, exempelvis isvatten med krossade bär och lite honung och citron. Om du av olika skäl inte kan hålla dig till kosten under högtider ska du inte förtvivla. Du kan göra avsteg och sedan återgå till programmet när helgen är över.

Planera: Du kan också planera dina återintroduktioner så att du har en del av dem avklarade före en högtid. Att exempelvis kunna äta smör och svartpeppar underlättar, eftersom det används frekvent i svensk matlagning. Under vecka 6 kommer vi gå igenom hur du gör återintroduktioner.

Resor och semester

För att du ska kunna äta din läkande kost även på resor krävs en del planering. Under längre resor är det viktigt att förbereda matsäck som räcker under hela restiden. Några exempel på lämpliga rätter är:

  • torkat kött
  • köttfärsbiffar
  • kycklingfiléer
  • ugnsbakad sötpotatis
  • uppskurna grönsaker
  • frukt, kokosflingor, torkad frukt (i begränsad mängd)
  • burkar med sardiner i olivolja.

På längre resor kan du ta med frysta matlådor och låta dem tina upp under resan. Bra saker att ha i väskan är exempelvis en vattenflaska (helst i rostfritt stål), matlåda, sked, kåsa till dryck, en påse med snacks i form av kokosflingor eller torkat kött. När du väl har anlänt till din destination är tillgång till kök nästan ett måste, särskilt om du är borta under en längre tid. Flera bokningssajter gör det möjligt att välja boende med kök.

Finns inte det är ett vandrarhem med gemensamt kök bättre än hotell. Utan kök förlorar du kontrollen över din mat och det kan vara ansträngande att under flera dagar behöva instruera restauranger i detalj. Slutligen, bor du ihop med personer du inte brukar dela kök med är det viktigt att vara tydlig med att du följer en specialkost av hälsoskäl. Ta med en matlista, bunkra upp med godkända kryddor och matfett som de andra kan använda om ni lagar mat tillsammans. Det kan hända att du behöver förbereda dina måltider själv eller hjälpa till när någon annan lagar mat.

Som du kan se går det alltid att hitta lösningar, det gäller bara att vara lite extra kreativ och tänka utanför boxen. Men snart sätter sig även detta som en vana och du behöver inte tänka så mycket på det. Lycka till!

Scroll to Top