Frivilligt verktyg: Mall roterande middagar (TEXT + PDF)

För planering av dina middagar kan du om du vill testa att använda en praktisk mall för roterande middagsschema om vi har fått möjlighet att låna från Erika Norberg på merstruktur.se.

Utifrån denna mall har vi skapat ett AIP-middagsschema (pdf) med recept från kursens Receptsamling. Vi har skrivit in middagar samt visat hur man fyller i övriga delar. Vi har här inte färdigställt inköpslistor och förberedelselistor, utan exemplet visar endast hur man använder mallen. Vi anger receptnamn samt ett nummer efter, som hänvisar till receptnumret i kursens Receptsamling. Här är mallen i dess grundform: middagsschema (pdf)

Att middagsschemat är roterande innebär att du endast behöver göra jobbet en gång, eftersom du efter några veckor kommer tillbaka till samma middagsschema igen. Detta sparar både tid och energi. Vi tycker att det är väldigt smidigt, hoppas att du också ska tycka det. Bokstäverna A, B, C, D, E, F representerar olika veckor.

Testa dokumentet innan du börjar! Detta är en skrivbar PDF , dvs du kan skriva i den på datorn, Men för att det ska gå att spara vad du skrivit behöver du spara ner den till din datorn innan du börjar. På en Mac-dator, som vi har, fungerar det bäst att öppna den med förhandsvisning och det fungerar inte lika bra i Adobe (för det man skrivit i rutorna syns endast om man klickar på rutan – vilket är lite meckigt). När du har sparat ner PDF-en föreslår vi att du gör ett test. Skriv något i några rutor, spara, stäng och öppna sedan igen. Finns texten kvar när du öppnar dokumentet? Bra då kan du börja använda det. Ser du ingen text? Testa då att klicka på rutorna där du skrev in text, kanske syns det då. Om det inte funkar testar du att öppna dokumentet i ett annat program istället. Funkar det inte kan du skriva ut dokumentet och skriva för hand istället.

Lunch och frukost då?

  • Lunch: I matschemat inkluderas endast middagar. Vi föreslår att du lagar så mycket mat att du kan äta matrester till lunch.
  • Frukost: Frukostar planeras separat. Läs om det i en separat lektion.
  • Du som gör en stegvis omställning till AIP kan än så länge vara ganska flexibel med frukostar och exempelvis äta turkisk yoghurt och ägg. Mejeri utesluts vecka tre och ägg utesluts vecka fyra.

Att välja måltider

Använd en eller flera av följande metoder för att välja måltider:

  • Använd recepten i recepthäftet (se kursmodul: RESURSER) och kombinera ihop måltider. Recepten har numrerats för att det ska vara enkelt att skriva ner dem i middagsplaneraren och att hitta rätt recept.
  • Leta gärna även recept på olika hemsidor och i kokböcker (se modulen RESURSER)

Erika Norbergs tips:

  • Fundera på om ni ska ha någon dag för rester. /…/
  • Tänk på vilka dagar ni har mest respektive minst tid till att laga mat.
  • Se till att liknande maträtter inte ligger för nära varandra. Jag ser t.ex. till att inte ha kyckling två dagar i rad på matschemat.
  • ”Kom ihåg det du köper regelbundet /…/ så att du inte bara handlar för middagarna och sedan måste åka till affären igen för att du inte har någon frukost.
  • Gå igenom varje maträtt i matschemat och skriv upp vad du behöver köpa. Tänk på att slå ihop allt som är samma typ av mat. Om du behöver 500 g morötter till ett recept och 250 g till ett annat slår du ihop det till 750 g i handlarlistan.
  • Ordna handlarlistan efter kategorier och helst efter hur de är placerade i butiken där du vanligtvis handlar.”

Förberedelselista

I mallen finns också plats för att göra en förberedelselista, så att du är förberedd inför matlagningen. Detta är eventuellt lite överkurs i nuläget men det är en del som du kan utveckla efterhand som du använder verktyget. Du kommer märka vad det är viktigt att tänka på, skriv då ner dessa lärdomar i middagsplaneraren så blir det enklare nästa gång du ska använda samma veckomeny.

Utvärdera

En stor fördel med roterande middagsplaneraren är att du också kan utvärdera och dra lärdomar om din veckomeny. Erika Norberg föreslår att du ställer dig följande frågor:Finns det rätter jag skulle vilja byta ut mot nyttigare alternativ? Finns det något som tar alldeles för lång tid att laga och borde tas bort eller flyttas till helgen? Finns det rätter som jag har tröttnat på? Finns det rätter som inte fungerar av någon annan anledning? Kom ihåg att uppdatera både handlarlistan och förberedelselistan när du ändrar något i matschemat.

Vi vill lägga till: Hur mådde jag av detta middagsschema? Fick jag i mig tillräckligt mycket mat? Reagerade jag på något livsmedel i schemat?

Lycka till med din middagsplanering!